dinsdag 28 juli 2009

Nim's eiland


Nim's eiland
Wendy Orr

Lemniscaat
2008










Nim's eiland is een heerlijk boek! De korte hoofdstukjes lezen erg vlot en het verhaal is wel een beetje voorspelbaar, maar spannend geschreven en grappig.
Nim is een meisje die samen met haar vader op een door mensen onbewoond eiland leeft. Samen met haar beste vrienden: een zeeleeuw, een schildpad en een zeeleguaan heeft ze een geweldig leven op het eiland. Wanneer haar vader, die wetenschapper is, na een storm met de sateliettelefoon niet meer bereikbaar is, moet Nim heel erg dapper en creatief zijn en op haar eentje op het eiland overleven. Gelukkig is er nog Alex Rover, de held van haar favoriete boeken waarmee ze mailt.
Ik las dit boek eigenlijk omdat ik van de film had gehoord. Het is echt een feelgood boek, met denk ik heel veel elementen die jonge lezers graag vinden in een boek: spanning, leuke tekeningen, een jonge, aparte heldin, dieren, humor en !! een onbewoond eiland.
Wendy Orr lijkt met veel gemak en plezier te schrijven; het boek leest als een film: toen ik het las zag ik het eiland, Selkie en Fred helemaal voor me.
Dit lijkt me een super alternatief voor Geronimo Stilton. Als alle Stiltons weer eens ontleend zijn in de bib en iemand naar één komt vragen aan de balie, geef ik Nim's eiland mee. Benieuwd wat ze ervan vinden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten