dinsdag 28 juli 2009

Right behind you: kun je het verleden achter je laten

Right behind you: kun je het verleden achter je laten?
Gail Giles

Made in the USA-reeks
Lemniscaat
2008










Wow.
Dit is echt een boek dat onder je huid kruipt en er blijft zitten.

Ik was eerst een beetje bang toen ik de korte inhoud las.
"Kip McFarland was negen jaar oud toen hij Bobby Clarke in brand stak." Wat Kip deed was eigenlijk een impulsieve daad, iets wat hij deed zonder erbij na te denken. Hij was woedend en wou eigenlijk alleen de honkbalhandschoen van de jongen in brand steken. Het was een ongeluk, maar wel een met verregaande, dodelijke gevolgen.
Kips vader moet verhuizen en Kip zelf komt terecht in een psychiatrische instelling. Na een aantal jaren krijgt hij een nieuwe identiteit en mag hij uit de instelling weg. Alles lijkt goed te gaan, en Kip en zijn vader krijgen de kans op opnieuw te beginnen -voor zover dat mogelijk is-, maar Kip -nu Wade- moet er ook in slagen te leven met zijn verleden.

Dit is een zwaar boek, dacht ik. Alleen lezen als ik er in de mood voor ben, en misschien in stukjes.
De thematiek van het boek is wel zwaar, zeker als je de korte inhoud leest, maar dit boek heeft ook humor en gaat vooral over vergeving en leren leven met jezelf. Het zet het hele zwart-wit-denken over slachtoffer en dader/moordenaar in een breder, overstijgend perspectief. Als er iets ergs gebeurt, zijn alle partijen op een bepaalde manier slachtoffers.

Dit boek vertelt op een prachtige, genuanceerde manier over een verschrikkelijke gebeurtenis en toont, zonder naïef te zijn, dat je zelfs van je zwaarste fouten kan en zou moeten mogen leren. Dit boek doet je nadenken en zou naast een geweldige leeservaring voor prachtige discussies kunnen zorgen in het secundair onderwijs.

HEEEEL warm aanbevolen!

1 opmerking:

  1. Heel de reeks van made in the USA staat op mijn leeslijstje. Ik heb enkel nog maar Silent to the bone gelezen (echt de moeite waard).
    In de bibliotheek zijn nog maar twee boeken aanwezig. Maar Paper Towns en dit boek heb ik alvast gekocht.Ik ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen