vrijdag 30 oktober 2009

Stolen


Stolen: a letter to my captor

Lucy Christopher

2009

Chicken house



Dankzij weer eens een goede leestip van mijn zus An kreeg ik dit boek in mijn handen. Het is een prachtig, indrukwekkend debuut. Een meisje schrijft naar haar kidnapper en vertelt het hele verhaal van haar ontvoering opnieuw. Heel gevoelig, intens en realistisch. Ook een boek dat veel vragen opwerpt. De ontvoerder van Gemma is geen bruut die Gem slecht behandelt... Gemma leert hem kennen als een gevoelige, intense, intelligente en beschadigde man, die eigenlijk handelt uit liefde voor haar. Maar kan je van liefde spreken als je gedwongen wordt om op een bepaalde manier en met een bepaald iemand te leven?Gemma maakt uiteindelijk haar eigen keuzes en vertelt haar eigen waarheid.

Wat ik ook prachtig vond, was de setting van het boek: de woestijn in Australië. Het leven en het landschap in zo'n harde omgeving wordt prachtig weergegeven.

Een indringend, aangrijpend en mooi geschreven boek!
Hopelijk wordt hij snel vertaald, maar het Engels is niet zo moeilijk:-) Zeker lezen!!

2 opmerkingen:

  1. Dat boek wil ik nu lezen! :-) Bedankt voor de tip

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Veer, dankjewel voor dit prachtige boek. Ik heb het gelezen ter inspiratie voor mijn eigen jeugdroman: "ik laat je nooit meer gaan" waarin een vermoord meisje het verhaal vertelt over de relatie met haar moordenaar. Lucy Christopher beschrijft erg mooi hoe de relatie tussen dader en slachtoffer over kan gaan in een serene liefde en de twijfels die achteraf ontstaan bij Gemma. De woestijn, de schilderingen en vooral het einde, ontroerden me erg. Ik hoop dat het ooit vertaald gaat worden.

    BeantwoordenVerwijderen