woensdag 9 juni 2010

onweer

Na Red mijn hond (een boek dat ik dit jaar samen met de kinderen van groep 3 van KJV-Buggenhout gelezen heb en dat won!) was ik benieuwd naar dit nieuwe boek van Anna Woltz.

Onweer vertelt over een stukje van Sams zomer. Sam is een pittig meisje dat in de zomer helpt in het hotel van haar tante in Italië. Eigenlijk vooral om wat er gebeurd is (wat verklap ik niet:-)) even te vergeten. Daar leert ze twee Nederlandse kinderen kennen die modellenwerk doen met hun moeder, een fotografe, en haar nieuwe vriend, een Italiaanse rechercheur. Wanneer het gezelschap arriveert en net is uitgestapt, ontploft een auto. Samen met de twee kinderen gaat Sam op zoek naar de dader. Het drietal komt in een heel benarde situatie terecht.

Wat ik goed vond aan dit boek, is dat Anna Woltz een spannend, vlot lezend verhaal brengt met inhoud; als je wil kan je veel meer ontdekken in dit boek. Net als in Red mijn hond doet dit boek je nadenken over bepaalde dingen en nodigt het uit tot praten over de situaties in het verhaal. Zo heeft Sam het enorm lastig met haar ouders die in hun gezin meer aandacht lijken te hebben voor de pleegkinderen en hun problemen dan voor haar. Ook algemeen aanvaarde, verstarde ideeën over gender komen aan bod.
En dit gebeurt allemaal op zijn natuurlijke,begrijpelijke, ongedwongen manier binnen het verhaal.
Knap gedaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten