donderdag 20 augustus 2009

de hongerspelen


De hongerspelen

Suzanne Collins

Van Goor

2009







Dit is zoals we bij ons zeggen "een klepper van een boek": 396 p.
En ik heb het boek op 1 avond in 1 ruk uitgelezen!
Ik was zo gevangen in het verhaal, het is zo ongelofelijk spannend dat het gewoon uit moest, ook al moest ik de dag erna om 10 na 6 opstaan.

Het is een toekomstverhaal. Noord-Amerika zoals wij het nu kennen bestaat niet meer. Er is een nieuwe samenleving waarin er 12 districten zijn die volledig worden gecontroleerd door het Capitool, de hoofdstad waar de meeste mensen zwelgen in luxe en technische snufjes. Elk district levert iets: edelstenen, of groenten en fruit,... aan het Capitool. Katniss woont met haar moeder en zusje in District 12, het arm district dat moet zorgen voor steenkool. Katniss' familie is ongelofelijk arm en Katniss moet jagen om haar familie te eten kunnen geven. Elk jaar is er de Boete: een jongen en een meisje tussen de 12 en de 18 worden in elk District uitgeloot om mee te doen aan de Hongerspelen. Tijdens de spelen moeten de jongeren elkaar vermoorden zodat er 1 winnaar overblijft. De spelen vinden plaats in 1 grote arena, een soort kunstmatig landschap, dat zich bevindt in het Capitool. Terwijl de jongeren vechten op leven en dood en proberen te overleven, kijkt heel het Capitool en iedereen uit de Districten naar hen; alles wat er in de arena gebeurt, wordt gefilmd. Dit alles eigenlijk tot het entertainment van de mensen uit het Capitool en om de mensen in de Districten te tonen wie de baas is. Het is een gruwelijke realityshow om de mensen kalm te houden en een soort straf voor een opstand die vroeger plaatsvond in District 13 , dat daarna helemaal van de kaart is geveegd door het Capitool. Wanneer Katniss' zusje van 12 uitgeloot wordt, neemt Katniss vrijwillig haar plaats in...


Een geweldig spannend, intrigerend, hard en goed geschreven boek. Alleen het concept van het verhaal heb ik denk ik al eens eerder gezien: een Japanse film, waarvan de titel me nu ontgaat, waarin ongehoorzame jongeren gedropt worden op een eiland en moeten vechten en moorden tot er 1 iemand overblijft; volwassenen die van op een afstand het 'spel' manipuleren en alles in de gaten houden... Het lijkt echt sterk op dit boek. Maar ik blijf dit boek wel waanzinnig goed vinden. Het neemt, zoals de flap zegt, echt je leven over als je begint te lezen. Ik vond het ongelofelijk spijtig dat het uit was.

Deel 2, Vlammen verschijnt in oktober. Ik denk dat deze boeken wel eens heel erg populair kunnen worden...

5 opmerkingen:

  1. Dit boek kende ik helemaal niet. Het hoort er inderdaad heel spannend uit. Ik ga het zeker lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vandaag heb ik de hongerspelen uitgeleend! :)
    Ik ben nu bezig in als niemand kijkt en dan ga ik dit boek lezen! Ik heb er zin in!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is hij al uit??
    Ben je hem stiekem op het werk aan het lezen geweest:-)

    Wat vond je ervan?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga er hopelijk morgen aan beginnen.
    Ik lees vandaag eerst nog als niemand kijkt van Marjolijn Hof uit.
    Ik ben morgen en maandag thuis, dus dan kan ik aan een stuk lezen, lezen, lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fantastisch boek !!!! :) ben zo blij dat deel twee er bijna is!

    BeantwoordenVerwijderen