zaterdag 23 mei 2009

Tommie en de torenhoge boterham

Tommie en de torenhoge boterham

Pieter Gaudesaboos & Lorraine Francis


Lannoo


2009


vanaf 3 jaar


Dit is een geweldig prentenboek helemaal in de originele, herkenbare illustratiestijl van Pieter Gaudesaboos. De kleuren zijn fel, de illustraties afgelijnd en fris met een retro-sfeer. (Ik moet bekennen dat ik een fan ben van zijn illustratiestijl en zijn boeken... En ik denk dat ik niet de enige ben) Dit boek is denk ik, in tegenstelling tot zijn andere boeken, heel erg toegankelijk.


Tommie en zijn honger spelen in dit grote kartonnen prentenboek de hoofdrol. Omdat Tommie zo'n honger heeft, begint hij een boterham te maken. Niet zomaar een boterham, maar de "grootste, de hoogste boterham ter wereld." Nadat hij de koelkast heeft geplunderd, begint hij zijn boterham te 'bouwen'. Al snel reikt de boterham van de keukentafel tot op zolder. Wanneer Tommie eindelijk vindt dat hij klaar is, wacht de lezer een grappige verrassing...


Vooral al het eten (de sneetjes zevengranenbrood, de worst, de geraspte worteltjes, de Zwitserse gatenkaas (!),...) dat in dit boek de revue passeren waren voor mij een lust voor het oog. Ik kreeg zelf een reuzehonger van :-) Ook leuk vond ik dat de volwassenen in het boek, Tommies mama en papa, Tommie rustig zijn gang laten gaan en enkel een paar droge opmerkingen geven. Zo zegt Tommies vader die in bad zit wanneer Tommies boterham de badkamer bereikt: "Druk bezig vandaag. " en " Waren dat de laatste rozijntjes?".


Tommie en de torenhoge boterham is echt een prentenboek om in huis te hebben; enerzijds om het leuke verhaal te (her)lezen, te vertellen en anderzijds om te kijken naar de prachtige illustraties. En naturlijk om inspiratie op te doen als je zelf een reuzenboterham wil maken.


2 opmerkingen:

  1. Het prentenboek is al gekocht :) , maar ik heb het even op de stapel andere kinder-en jeugdboeken gelegd die ik nog moet lezen.
    Na het lezen van deze bespreking ga ik het prentenboek vandaag nog met veel plezier lezen en mij laten meeslepen door de ongetwijfeld prachtige illustraties van Pieter Gaudesaboos (Ik ben ook een enorme fan)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. jaaaaaaaa! die pieter is een groot ilustrator, zowel van gestalte als van talent! we zagen hem dit boekje live vertellen voor een groep kinderen in de bib van mechelen en het was genieten voor iedereen! ikzelf heb 'stad' van hem gekocht.
    en de 'negen schijfjes banaan...' is ook erg smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen