maandag 8 november 2010

Reckless of een fantasiewereld achter de spiegel


Dit nieuwe boek van Cornelia Funke, onder andere bekend van de trilogie Hart van inkt, Web van inkt en Nacht van inkt, Potilla en de boeken van de Spokenjagers is wat mij betreft weer een prachtig schot in de roos.

Jacob Reckless reist al een hele tijd door een magische spiegel naar een magische, gevaarlijke wereld die bewoond wordt door mensen, feeën, dwergen en goyls, een ras van vijandige stenen mensen. In deze wereld is Jacob een soort schattenjager: hij zoekt allerlei magische voorwerpen, zoals de knuppel-uit-de-zak, een gouden bal die mensen in zich opsluit als die hem aanraken, een magisch spinnenwiel,... en verkoopt ze voor veel geld. Deze wereld achter de spiegel lijkt een soort alomvattende sprookjeswereld te zijn, maar de schrijfster geeft haar eigen invulling aan bepaalde elementen en figuren uit spookjes, myten en sagen.
Jacobs broer Will (volgens mij een duidelijke knipoog naar de sprookjesverzamelaars Jacob en Wilhelm Grimm) volgt hem door de spiegel en dit heeft rampzalige gevolgen. Will wordt vervloekt door een fee en begint langzaamaan te verstenen tot hij uiteindelijk een goyl zal zijn en zich niets meer van zijn oude ik zal herinneren. Jacob wil kost wat kost zijn broer redden en gaat samen met Clara, Wills geliefde en zijn trouwe vriendin Vos op zoek naar de fee die vloek ongedaan kan maken. Het wordt een race tegen de tijd met een erg hoge prijs...

Dit boek is een spannend avonturenverhaal vol liefde en vriendschap, met veel knipogen naar de sprookjes van Grimm. Cornelia Funke schept opnieuw een originele fantasiewereld met heerlijke, mooi neergezette personages. Ze vertelt haar verhaal met een filmische stijl en geeft het een mooi einde dat de deur op een kier zet voor een vervolg. Hoop ik:-)

Reckless - Achter de spiegel
Cornelia Funke
Querido
2010

2 opmerkingen:

  1. Ik kocht het boek onmiddellijk, maar het ligt hier nog steeds op mij te wachten.
    Ik heb nog zoveel te lezen... ik weet soms niet waar eerst te beginnen.

    Het laatste dat ik van haar las was Potilla. Ook zo goed :-)

    Ik denk dat ik dit boek toch maar een beetje hoger op mijn stapeltje(s) leg.

    BeantwoordenVerwijderen