donderdag 24 september 2009

de blinde magiër


De blinde magiër

Wendy Stroobant

2009

Davidsfonds Infodok




Alweer een erg goed boek van Wendy Stroobant! Na het mooie Orfeo, Het beest en Prins van de hel is er nu dit boek, dat ik eigenlijk haar beste boek tot nu vind, maar misschien heeft het onderwerp er ook iets mee te maken... In de blinde magiër speelt alchemie een belangrijke rol.
Maar het wordt op een interessante (en voor mij juiste) manier benaderd: geen gegoochel met metalen en goud, maar alchemie als een wetenschap van genezen, als een weg naar binnen, een manier om jezelf te leren kennen.

De setting is Frankrijk, 17de eeuw. Het verhaal speelt zich grotendeels af in het kasteel van de familie Sainte Foye. Hoofdpersonage is Justin, een jonge baron, die op een afschuwelijke manier is blind gemaakt en nu gevangen wordt gehouden op zijn eigen kasteel door vreemde Indringers, voor wie hij allemaal namen heeft bedacht. Er is de Reus, die afschuwelijk stinkt, de Feeks, die de baas is en wrede spelletjes met Justin speelt, de geurloze man die niets zegt, maar af en toe opduikt, de Elf, een dienstmeisje dat steeds zingt, De Kokkin, de Jongen die naar pis en kaneel ruikt en sinds kort de Zigeunerin, wiens rokken rinkelen als ze beweegt. Justin gaat het gevecht met de Indringers aan en probeert hen te verdrijven, voor zover hij dat als blinde kan... De komst van de Zigeunerin brengt verandering in Justins bizarre situatie en lijkt ook verband te houden met de oude symbolen van de alchemie.

Een knap verhaal met veel intriges, spanning, onverwachte wendingen en een vleugje (echte) liefde. Vooral de hoofdstukken met Justin als focalisator vond ik erg goed geschreven, als lezer ervaar je alles vanuit zijn standpunt. Je voelt je net als Justin verward; je ruikt, voelt en hoort met hem mee. In het begin van het verhaal vraag je je echt af wat er nu eigenlijk aan de hand is in het kasteel, wie zijn die Indringers?? Naarmate het verhaal vordert krijg je het standpunt van Maryse (of de Zigeunerin) en wordt je blikveld en je kennis ruimer. Echt heel goed gedaan! En natuurlijk ook de stukjes over alchemie van de hand van André de Sainte Foye. Heel mooi en filosofisch.

Echt een aanrader!!!

4 opmerkingen:

  1. Dit boek moet ik nog lezen. Ik was het eerlijk gezegd wat vergeten. Zaterdag ben ik in de bibliotheek en ik denk dat ik het maar eens uitleen. Weer een aantal uurtjes boekenplezier! Zalig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeker doen!
    Ik vind hem niet zo goed als bijvoorbeeld De hongerspelen (heb je die al gelezen??), maar zeker de moeite waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelezen! Ik vond het echt goed... van in het begin spannend en intrigerend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja hè!
    ik vind het haar beste boek tot nu toe...
    Kkijk al uit naar de volgende...

    BeantwoordenVerwijderen